maanantai 8. helmikuuta 2016

Häämatka, osa 3: Kata Beach

Patong Beachilta lähdimme neljän yön jälkeen Kata Beachille loppulomaksemme. Aamusta pakkasimme tavarat ja sanoimme hyvästit Candy Houselle. Kun veimme "Mr. Hanille" avaimet, kyseli hän jälleen huolehtivasti, minne olimme seuraavaksi matkalla. Hän suositteli käyttämään taksia, mutta selitimme menevämme mieluummin songthaewilla. Lopulta hän sanoi meille vain "Good Luck!"

Menimme tavaroinemme saman kadun varrelle, josta olimme kyydistä jääneet. Jonkin aikaa odoteltuamme songthaew tulikin ja kiireesti nousimme tavaroinemme kyytiin. Meille kuitenkin sanottiin, että meidän tulisi mennä vielä seuraavalle kadulle, joka oli rantakatu. Niinpä hyppäsimme kyydistä ja siirryimme sinne. Lopulta pääsimme oikeaan autoon ja matkasimme jälleen kohti Phuket Townia. Matkalla oli tällä kertaa ehkä hieman enemmän länsimaalaisiakin. Jouduimme ikävä kyllä istumaan osan matkaa eri penkeillä, mutta miehelläni oli mielenkiintoinen keskustelu erään brittimiehen kanssa.

Phuket Townissa jäimme pois päätepysäkillä ja lähdimme etsimään songthaewien lähtöpaikkaa. Aluksi olimme sekaisin suunnista, mutta paikallisen neuvomana löysimme paikan ja pääsimme melko nopeasti Kata Beachille menevään songthaewiin. Se matka olikin vähän seikkailullisempi, koska emme olleet aivan varmoja, mitä reittiä auto menisi. Lopulta se onneksi kiersi niin, että onnistuimme paikallistamaan itsemme hyvissä ajoin ja jäämään pois kutakuinkin oikeassa paikassa.

Suurimmat ongelmat alkoivat kuitenkin jäätyämme pois. Olimme kyllä tulostaneet etukäteen kartan, jossa oli myös hotellimme sijainti. Huomasimme kuitenkin, että karttapalvelu ei ollut paikantanut hotellia aivan oikein. Jonkin aikaa kuljimme neuvottomina katua edestakaisin etsien kuvan mukaista hotellia. Lopulta eräs ystävällinen matkapalvelun nainen kysyi, minne olimme menossa ja osasi neuvoa tien. Lopen uupuneina lopulta löysimme hotellin ja pääsimme huoneeseemme lepäämään.

Hotellimme nimi oli Maithai ja sekin oli paikallisten pitämä guesthouse. Sen yhteydessä toimi myös hierontapalvelu ja ulos lähtiessä pitikin aina kulkea jalkahierontapisteen ohi. Työntekijöiden englannin kielen taito oli melko heikkoa, mutta he olivat silti ystävällisiä. Itse huone oli edellistä viihtyisämpi, sillä seinillä oli kuvia ja myös ulkonäkymä oli edellistä parempi, sillä Maithaita vastapäätä oli jokin viiden tähden hotelli runsaine palmupuineen ja viheralueineen ja niiden välistä pystyi näkemään myös vilauksen merestä.

Hotellissa oli kylläkin myös puutteita. Isoin niistä oli se, että internet ei toiminut huoneessamme muutamaan ensimmäiseen päivään. Valitimme siitä useaan kertaan ja asialle kyllä yritettiin tehdäkin jotain. Saimme rikkinäistä englantia puhuvilta työntekijöiltä sen käsityksen, että ongelma oli ulkona kulkevissa piuhoissa. Alakerrassa onneksi oli toimiva netti, joka juuri ja juuri ylsi huoneeseemme, kun puhelimen asetti välillä lattialle. Ongelma saatiin korjattua lopulta parin päivän jälkeen ja netti toimikin sen jälkeen, kunnes viimeisenä päivänä se taas lakkasi toimimasta. Muita ongelmia oli se, että alapuolellamme oli jälleen hyvin vilkas katu eli melua riitti. Tämä ei taaskaan meitä onneksi juuri haitannut. Sen sijaan harmillista oli se, että meillä ei ollut parisäkyä vaan kaksi erillistä sänkyä vierekkäin. Vuoteiden alla oli renkaat, jotka sai lukittua, mutta sängyt liukuivat silti helposti erilleen, jolloin väliin tuli ikävä kolo. Hyvä puoli asiassa oli tosin se, että ainakaan en herännyt joka kerta kun melko isokokoinen mieheni liikahti vieressäni, mikä oli yksi ongelma edellisessä hotellissa.

Hotelli oli silti mukava ja meille riittävä. Nukuimme siellä pitkään ja hyvin. Iltaisin selailimme feissarimokia, jos netti toimi tai katsoimme paikallista televisiota. Kanavia riitti, joten sieltä löytyi myös muutama englanninkielisiä ohjelmia lähettävä kanava. Mieheni tosin menetti hermonsa alati toistuvaan närästyslääkemainokseen, jossa laulettiin "Live well".

Paikkana Kata Beach oli minusta turistimaisempi kuin Patong. Toisaalta Patongissa hotellimme oli syrjemmässä, joten emme kovinkaan paljon edes kulkeneet kaikista turistimaisimmassa osassa siellä. Paikan etuna oli se, että meitä aivan lähellä oli toinenkin ranta, Karon Beach. Kävimmekin lopulta siellä paljon enemmän kuin itse Katalla, koska siellä oli meressä enemmän nähtävää miehelleni. Itse pidin ehkä Katasta enemmän, koska siellä hiekka oli hienompaa ja ranta kauniimpi. Melko lähellä oli myös kolmas ranta, Kata Noi, jolle menimme jalan eräänä päivänä. Kerron retkestä tarkemmin vähän myöhemmin.

Kata Beach

Yritimme etsiä Kata Beachilta geokätköä, mutta emme ilman nettiyhteyttä tuolla louhikossa löytäneet sitä.

Karon Beach

Auringonlasku Karonilla

Kata Beachilla oli yllätyksekseni hieman kalliimpaa kuin Patongilla. Tosin heti ensimmäisenä päivänä menimme keskeisimmästä turistialueesta syrjemmässä olevalle Patak Roadille, jonka varrella oli paikallisia ruokaloita. Löysimme heti alkuun erään naisen pitämän ruokalan, joka oli melko sympaattinen ja oikeasti halpa. Kävimme siellä useamman kerran, kunnes se oli eräänä iltana ehtinyt mennä kiinni ja löysimme erään toisen ruokapaikan, josta pidimme vieläkin enemmän. Emme kuitenkaan jaksaneet joka ilta kävellä sinne asti, joten söimme ruokaa myös lähempänä olleissa paikoissa. Pääasiassa söimme paikallista ruokaa, mutta välillä myös muun muassa pizzaa. Eräänä iltana menimme nälissämme erääseen buffetpaikkaan, jossa oli tarjolla myös länsimaalaista ruokaa. Se oli kuitenkin melkoinen pettymys, sillä siellä oli kana- ja lihavartaita, joissa ei ollut ollenkaan mausteita ja ne maistuivat sen takia ihan hirveältä. Onneksi siellä oli hyvää pastaa, salaattia ja jälkiruokaa. Ja hyvää musiikkia, jota esitti laulajanainen ja kitaristimies. Tosin huomasimme melko pian, että kitaristi vain teeskenteli soittavansa ja musiikki tuli nauhalta, mikä oli melko huvittavaa.

Oli mielenkiintoista seurata ruoanvalmistusta tässä ruokapaikassa.

Kanaa sweet and sour -kastikkeessa, nami.

Kata Beachilla oli monia ruokakojuja, joista sai melko edullista ruokaa.

Rannalla loikoilun lisäksi meillä oli parina päivänä muutakin hauskaa tehtävää. Kävimme pelaamassa miniglofia Dino Park -nimisessä paikassa. Siellä oli hauskaa ja rata miljöineen oli todella vaikuttava. Saimme jopa useita hole-in-oneja, mikä yllätti minua. En myöskään odottanut, että pärjäisin miehelleni niin hyvin. Olin pitkään johdossa, mutta lopussa mieheni kiri ja voitti minut kolmella pisteellä. Hieno kokemus joka tapauksessa. Ihan huippu paikka!

Jotkin esteet radalla olivat erikoisia...

Dinoja näkyi paljon

Tuo ei siis ole kalliota vaan keinotekoisesti tehty. Oli silti aika vaikuttavaa.

Kävimme myös eräänä iltana Fidan ylläpitämässä Phuketin kotikirkossa. Bongasimme vain yhtenä päivänä mainoksen lyhtypylväästä ja päätimme mennä. Pääsimme sinne mennessä myös seikkailemaan Hilton-hotellin alueelle. Oli vähän hulppeampaa kuin meidän hotellimme. Kokous oli hieno kokemus, vaikka olimmekin joukon nuorimmat. Ihmiset olivat hyvin ystävällisiä ja yhteisiä tuttuja löytyi, kuten yleensä helluntaipiireissä.

Matkalla Hiltonille Patak Roadia myöten.

Hiltonin maisemia.
Tältä näytti Phuketin kotikirkossa.

Kata Noille matkaa kertyi hieman enemmän kuin Katalle ja Karonille ja se sisälsi enemmän ylämäkeä. Ylämäet ovat heikkouteni: jaksan kyllä suoralla kävellä pitkäkin matkoja, mutta ylämäessä väsyn heti (onneksi asun Oulussa, jossa on hyvin tasaista). Ranta oli todella kaunis ja siellä oli myös aika isoja aaltoja, mikä oli hauskaa. Tarkoituksemme oli käydä samalla reissulla Karon View Pointilla, näköalatasanteella, josta näkyvät kaikki kolme rantaa eli Karon, Kata ja Kata Noi. Emme kuitenkaan olleet aivan varmoja reitistä ja aurinko laski kovaa vauhtia. Lähdimme kuitenkin nousemaan ylämäkeä päästäksemme tielle. Matkalla näimme turistikuplan ulkopuolista maailmaa ja paikallisia taloja, jotka oli rakennettu aaltopellistä. Se oli aika pysäyttävää. Vaikka ylämäen nouseminen ottikin voimille ja sen vuoksi luovuimme View Pointille menosta, pääsimme ottamaan kuitenkin melko hienoja kuvia  korkeammalta. Patikointi ei ollut hyvä idea vaan olisi ollut järkevämpää vuokrata skootteri tai mennä taksilla tai tuk-tukilla. Retki oli kuitenkin loppujen lopuksi mukava.

En tykkää ylämäistä.

Mutta näkymät olivat hienot.

Siinäpä reissumme alkaa olla. Lähtöaamuna lentomme lähti jo yhdeksältä, joten nukuimme korkeintaan pari tuntia ennen kuin aamukuudelta lähdimme etsimään taksia. Mieheni oli tilannut taksin etukäteen, mutta ikävä kyllä sitä ei aamulla näkynytkään. Länsimaalaiset piirteemme kuitenkin olivat kerrankin hyödyksi, joten toinen taksi löytyi helposti. Minua vain pelotti melkoisesti kyydissä, sillä kuski kaahaili 50:n alueella 120 km/h. Onneksi hän oli kuitenkin kokenut kuski ja aamun vähäisessä liikenteessä pääsimmekin nopeasti perille. Lentokentällä meitä hämmensivät turvatarkastukset, sillä ensin tavaramme läpivalaistiin kentälle tullessa ja sitten vielä ruumaan menevät laukut tutkittiin erikseen. Tämän lisäksi tietenkin käsimatkatavarat läpivalaistiin niin kuin yleensä. Kaikki sujui ongelmitta ja pian olimmekin lennolla Sveitsiin, jossa olimme jälleen yhden yön, ja sitten kotiin.

Lentokoneessa oli hauskan nimistä vettä.

Huh, melkoinen romaani tästä tuli, kun kerrottavaa löytyi niin paljon. Toivottavasti jaksatte lukea. Matka oli aika sopivan mittainen, sillä loppuvaiheessa kaipasimme jo kotiin. Lämmön olisin voinut ottaa mukaan, mutta muuten oli mukavaa palata Suomeen.

1. Oi kun tuttuja paikkoja mekin nimittäin ollaan käyty esim samaisessa minigolf paikassa! Näitä oli kyllä hauska lukea ja bongailla kuvista tuttuja näkymiä. Hienoa että teillä oli onnistunu matka :) ihmettelen kyllä teidän supervatsoja! Me ei uskallettu oikein miltään kojuilta ostaa mitään ruokaa kun tuoreudesta ei aina ollu varmuutta ja silti sain superhirveän vatsataudin :D

2. Mietinkin, että missäs te olittekaan käyneet. Harmi, ois pitänyt kysellä vinkkejä matkalle. :D No siis sen takia uskallettiin syödä paikallista, kun etukäteen netistä luettiin että itse asiassa katuruoka on monesti tuoreempaa kuin ravintoloissa. Yritettiin aina mennä sinne, missä näkyi paikallisia, koska ne tuskin kävis paikoissa joista saisi ruokamyrkytyksen. Yhdessä paikassa tosin jänskätti, kun ruokaa ootellessa huomattiin että yks pikkupoika rupes siinä oksentamaan. Mutta ei sieltä mitään sit lopulta tullut. Markilla tosin loppumatkasta meni maha vähän sekaisin, mutta onneks ei oksennus lentänyt ja se sit meni nopeesti ohi. Sekin tuli sen jälkeen, kun käytiin yhdessä rantaravintolassa... Mutta siis ihana ja rentouttava matka oli kyllä :)